söndag 12 december 2010

Det var så det började...


Jag klev in i ett nytt Blåsenhus, någon karta att orientera sig på fanns inte. Där stod en person och tittade sig fundersamt om, oblyg som jag är gick jag fram och frågade. Vet du var nr xx ligger? Personen svarade, det är samma sal som jag ska till. Personen var student och jag var en av de åtta lärarlyftarna på kursen IKT och lärande.

Väl framme öppnade vi dörren till salen och där satt många studenter och lärarlyftare. Informationen om kursens upplägg började informeras om t.ex. vilken kurslitteratur man skulle läsa och vilka uppgifter som skulle göras. En välklädd herre i sina bästa år sa,
kursens innehåll har ni ansvar för och det är ni själva som ser till att göra kursen till vad den blir…

Stunden efter klev en av Lärarlyftarna fram som hade gått första terminen av två. Hon presenterade hur hon tänkte kring området IKT i hennes verksamhet. Det började med att hon berättade vilka resurser eller snarare vilka resurser som saknades för att IKT skulle kunna bli ett verktyg i undervisningen. Jag började då känna igen mig, hennes verksamhet var ganska lik den verksamhet som jag kommer ifrån.

I min skola har andra saker prioriterats och IKT har inte varit ett verktyg i undervisningen. Skolan har dock några datorer samt en projektor .

När nu väl kursen var igång blev det många härliga samtal och arbeten i min studiegrupp. I min studiegrupp fanns en oändlig kunskap om skola. Vi var fem lärare med många års erfarenhet från skola. Någon hade 35 års erfarenhet! Alla utom en kom från verksamheter där IKT inte var implementerat som ett verktyg i undervisningen. Hon som hade resurserna i sin skola började sedan arbeta med IKT i undervisningen. Hon delgav oss andra hennes resa med eleverna hon mötte och hur IKT blev för dem ett verktyg i undervisningen. Hon har nu bl.a. många fina elevarbeten sparade i digital form. Två av oss andra har verkligen förflyttat hela sin verksamhet i att förstå att IKT är ett viktigt verktyg för sin skola. De har även föreläst för ett antal rektorer i Uppsala kommun om IKT. En annan har fått sina elever att vakna till med hjälp av IKT samt involverat fler av hennes kollegor hur man kan arbeta med IKT i verksamheten.

I min verksamhet har jag prövat att använda de resurser vi har och tänkt på hur man kan utveckla verksamheten för att IKT ska bli ett levande verktyg i undervisningen.

För mig började det med att vi en dag på kursen skulle få redskap om hur man gör film.
En av lärarstudenterna visade oss lärarlyftare hur man klipper ihop korta filmsnuttar till en film.
Samtidigt berättade min chef att ett filmbolag hade kontakta henne och erbjudit att de kunde göra en reklam film om vår skola, det var dock inte gratis! Då hörde jag mig själv säga,
– Det kan jag göra! Några veckor senare och ett antal timmars arbete resulterade i en film. Filmen har nu visas för nya föräldrar, elever och besökare. Filmen visade jag även för mina kursare då vi hade en uppgift som skulle beskriva vår verksamhet. Min kursledare sa, ja Lena det här var bra, du har nu lite tid på dig att knåda filmen och med hans analysverktyg tog jag saken i hand och började redigera om filmen, så tack!

I min undervisning har jag nu arbetat för att använda mig av olika digitala resurser. En som vi nu arbetar med i NO är de5stora och i SV har vi tittat på bokjuryn. De är två digitala resurser som jag varmt kan rekommendera. Eleverna har arbetat med området identitet och internet vid ett tillfälle. De var mycket intressant, ämnet berörde många och samtalen löpte i varandra. Det här området kommer vi arbeta vidare med för det känns så viktigt.
Vi har nu börjat använda oss av presentations program som PowerPoint och film. I veckan hade skolan öppet hus för föräldrar och vänner. Mina elever kunde då visa en film om hur de har arbetat med att skriva berättelser. Det var häftigt!

Hur ska jag nu få min skola att arbeta med IKT i undervisningen?
Hur förflyttar man ett kollegium? Vad börjar man?
Nu stundar dagen då vi lärarlyftare ska berätta om vår resa i den här utbildningen.
Jag kommer att berätta om hur jag tänker börja min resa som IT-pedagog på 25 %
Min IKT-(Plan)et till skolan. Kanske får du tips som du kan ta med dig till din verksamhet eller kanske får jag fler tips av er lyssnare hur ni tänker på er skola?
Det här står jag i nu och det är var mina 10 min kommer att handla om.
Det ska bli mycket intressant att få träffa er!


2 kommentarer:

  1. Det är så härligt att ditt inlägg heter:
    "Det var så det började..."

    Du beskriver en mental och kognitiv resa som vi alla påbörjat genom att gå den här kursen. Det sköna är att resan inte slutar nu utan fortsätter så länge vi orkar och vill!

    Resans slutmål? Finns ej! Rälsen är oändlig...
    Om du inte hamnar på den här sidan förstås:
    http://www.slutet.se/

    SvaraRadera
  2. Härligt att läsa. Det är så tydligt att du är på väg och vet vad du kan, vill och vågar. Samtidigt är du öppen för att del av andras idéer och erfarenheter. Som IT-pedagog kommer du at lyfta skolan:-)

    SvaraRadera