måndag 18 oktober 2010

Eleverna pratar om...

Vi pedagoger har stora öron och det här ämnet kändes alldeles rätt att diskutera. Vi hör eleverna på rasterna när de samtalar med varandra. De pratar med oss om olika sidor som de är ute och surfar på när de är hemma. Många elever pratar om facebook, olika onlinespel, bilddagboken, msn, youtube och bloggar.
Under en modul fick mina elever från årskurs 4-6 se filmer från UR:s Rum för berättande. Efter filmerna diskuterade vi om innehållet och elevernas behov att prata om ämnena var stort.

Eleverna fick titta på tre digitala berättelser som handlade om identitet och internet. Den första berättelsen handlade om; Vem blir du framför datorn? Den andra berättelsen handlade om; Är det okej, att säga olika saker på nätet och i verkligheten? Den tredje berättelsen handlade om; Hur kan man lösa ett missförstånd på nätet?

Det jag kunde se var att eleverna i årskurs 4 inte än var lika insatta i att kommunicera på nätet som årskurs 5 och 6. Medan årskurs 5 och 6 där kunde eleverna koppla fler erfarenheter om vad de hade upplevt med att kommunicera med andra på nätet. Många pratade om olika krigsspel och de kopplade sedan krigsspelen med händelser som skett i verkligheten. Eleverna berättade om den ena hemska händelsen efter den andra. Eleverna uttryckte sig att många spel var bra och att spelen hade lärt dem att stava och prata engelska. Några elever hade erfarenhet av att man hade varit taskiga mot varandra på nätet. Det blev en lång diskussion och ämnet berörde eleverna.

Vi kunde sedan konstatera att det är viktigt att vara sig själv när man är på nätet, att tänka på vad man skriver, att man inte luras, att vara ärlig, att man inte ska säga dumma saker om varandra och att man bara säga saker som man vågar säga i verkligheten.

Den digitala lärresursen för den här undervisningen var: http://www.ur.se /UR:s Rum för berättande.
Ja, det här ämnet berörde alla elever i rummet under 90 minuter, förkunskaperna fanns där och det var bara att hänga med på tåget…

3 kommentarer:

  1. Låter som du haft en mycket bra lektion med eleverna; tänkvärd, "nätfilterbyggande" och viktig för eleverna som i den åldern tar ut svängarna rejält, utan kunskap och utan att tänka sig för.
    Att hitta bra ingångar som fängslar eleverna att diskutera kring är alltid bra! Tack för tipset, ska visa den för våra pedagoger på skolan.:-)

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt när man träffar rätt och hittar det där som berör och engagerar. "Undervisning på riktigt" för att citera en för oss välkänd pedagog.
    Vilket bra upplägg att inleda med filmerna från ur.se. Det finns nog ett enormt behov hos våra elever att prata om det här med en vuxen. Tror film som startnyckel kan ge möjlighet att prata om det som hänt i filmen och välja hur mycket man vill utlämna sina egen erfarenheter.

    När jag läser om din lektion saknar jag arbetet med de lite äldre eleverna och alla härliga intressanta diskussioner. Blir inte riktigt på samma sätt med 7-8 åringar.

    SvaraRadera
  3. Låter som om ni fick till en mycket givande diskussion. Att låta elever fundera kring vad de gör på Nätet och varför är en förutsättning för att de ska kunna utforma någon form av sund Nätstrategi.

    SvaraRadera