tisdag 21 september 2010

Ung kommunikation en föreläsning av Lennart Axelsson

Idag har jag varit på en intressant föreläsning på Blåsenhus. Föreläsaren gav några användbara tips:
Det första tipset var webbsidan Todays- Meet, webbsidan syfte är att skapa diskussionsforum på nätet. Sidan är gratis och länken är www.todaysmeet.com
Carina Fast har skrivit en doktorsavhandling, Barns (digitala) värld. Sju barn lär sig läsa och skriva. Familjeliv och populärkultur i mötet med förskola och skola.
Christina Olin-Scheller, har skrivit en avhandling med titel "Mellan Dante och Big Brother" Låter intressant, ska genast läsa avhandlingen.
Peter Gärdenfors, Lusten att förstå - Om lärande på människans villkor. Bokförlag, Natur och kultur.
Rit och simuleringsprogram att använda i förskolan/skolan ett nytt sett att skapa nya möjligheter i fysikens och teknikens värld. Programmet heter phun och är ett gratisprogram.
Föreläsarens slut ord var - På vilket sätt kan man intrigera och utnyttja den digitala tekniken för att nå bättre resultat i skolan. Ja, jag sitter där som en fågelunge och bara gapar och sväljer all ny information som jag får. Allt känns så intressant och spännande!

4 kommentarer:

  1. Var också där. Vilken bra sammanställning du har gjort av alla tip han gav:-)

    SvaraRadera
  2. Tack för att du delar med dig. Jag hade själv ingen möjlighet att hinna dit men har kollat på en föreläsning av Lennart som ligger på nätet. Den handlar om Ung kommunikation, är också intressant.
    http://www.itilararutbildningen.se/component/content/article/38-nyheter/120-foerelaesning-med-lennart-axelsson

    SvaraRadera
  3. Beträffande hans sista fråga så testade man i Färila att arbeta med en till en-dator redan år 2000. Dessvärre föll testet inte väl ut och är nu nedlagt.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rila_Skola_2000

    Kan det ha varit för "tidigt" som man satte igång? Fanns tillräcklig kunskap ute på golvet för att ta tillvara möjligheterna med den digitala tekniken? Eller var det så att man tolkade siffrorna fel? Den frågan ställde sig Stig-Roland Rask som ifrågasatte tolkningen av siffrorna, se länken.

    http://www.diu.se/nr1-02/nr1-02.asp?artikel=s16

    Faktum kvarstår att de på Färila skola kanske inte riktigt var förberedda på uppgiften, kanske inte hemmen heller?
    Vilka var med i inledningsskedet, planerade, deltog med i processen? Var det några få själar som stod bakom tankarna? Eller var intresset och kunskapen bred? Kanske skulle utgången vara annorlunda idag om man försökte igen?

    SvaraRadera
  4. Jag hade inte möjlighet att vara där. Tack för din delgivning.

    SvaraRadera